Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Հուշարձաններն օտարելով` Թուրքիան նպատակ ունի տարածքը զրկելու հայկականությունից»

«Հուշարձաններն օտարելով` Թուրքիան նպատակ  ունի տարածքը զրկելու հայկականությունից»
01.04.2014 | 12:00

ԸՍՏ 306 ԲԱՆԱՁԵՎԻ` ԹՈՒՐՔԻԱՆ ՊԵՏՔ Է ԻՐԱՎԱԿԱՆ ՏԵՐԵՐԻՆ ՎԵՐԱԴԱՐՁՆԻ ԻՐ ՏԱՐԱԾՔՈՒՄ ԳՏՆՎՈՂ ՀՈՒՇԱՐՁԱՆՆԵՐԸ

ԱՄՆ-ի Կոնգրեսի ներկայացուցիչների պալատը 2011-ի դեկտեմբերի 13-ին ընդունել է 306 բանաձևը, ըստ որի, Թուրքիան պետք է իրավական տերերին վերադարձնի իր տարածքում գտնվող հայկական, հունական, ասորական հուշարձաններն ու եկեղեցիները: Ըստ այդմ, Թուրքիան անցել է իրեն բնորոշ քայլերի` Խորագույն Հայքի Տայք նահանգի հայկական 300 հուշարձան ճանաչելով որպես վրացական մշակութային ժառանգություն: Խնդիրն օրերս քննարկվել է ՀՀ Հանրային խորհրդում: Թեմայի շուրջ իրենց պարզաբանումներն են ներկայացնում Հանրային խորհրդի պատմական-ազգային արժեքների պահպանման ենթահանձնաժողովի նախագահ ԺԱՍՄԵՆ ԱՍՐՅԱՆԸ, պատմաբան ԱՇՈՏ ՄԱՆՈՒՉԱՐՅԱՆԸ և արձակագիր ՎԱՀԱՆ ՏԵՐ-ՂԱԶԱՐՅԱՆԸ:

«ՏԱՅՔԸ ՀԱՅ ԺՈՂՈՎՐԴԻ ԿԱԶՄԱՎՈՐՄԱՆ ԲՆՕՐՐԱՆԵՐԻՑ ՄԵԿՆ Է»


«Իրատես de facto»-ի հետ զրույցում Աշոտ Մանուչարյանը ներկայացրեց պատմական փաստը, ըստ որի, Տայքը Մեծ Հայքի 14-րդ նահանգն է և հայ ժողովրդի կազմավորման բնօրրաններից մեկը: Ատրպետի ուսումնասիրության համաձայն` այն եղել է պարթևների նախահայրենիքը, որտեղից նրանք պատմական ինչ-որ ժամանակահատվածում արտագաղթել են Միջին Ասիա: Ալեքսանդր Մակեդոնացու արշավանքներից հետո, երբ ընկավ Պարսից տերությունը, իշխանության եկան պարթևները` Արշակունիները, որոնք հետագայում դարձան նաև հայոց արքաներ: Այսինքն, Տայքը հայ ժողովրդի կազմավորման բնօրրաններից մեկն է: 301-ին, քրիստոնեությունը պաշտոնապես պետական կրոն ճանաչելուց հետո, այստեղ, ինչպես նաև Հայաստանի մյուս նահանգներում, կառուցվեցին մեծ թվով եկեղեցիներ: Պարսկաստանի և Բյուզանդիայի միջև Հայաստանի երկրորդ բաժանումից հետո Տայքն անցավ Բյուզանդիային, և առաքելադավան հայերի նկատմամբ ճնշումներ սկսվեցին: Չնայած ընդվզումներին, նրանք աստիճանաբար ընդունեցին քաղկեդոնականությունը, իսկ առաքելական եկեղեցիները դարձան քաղկեդոնական: Այդ եկեղեցիներում ժամերգությունները, առհասարակ, ծիսական արարողակարգերը կատարվել են հայերեն: Դա առաջին փուլն է հայերի քաղկեդոնականացման, որը դրվագային առկայծումներ է ունեցել: Մեր հայրապետները մշտապես դիմակայել ու թույլ չեն տվել քաղքեդոնականացում: Հայերի քաղկեդոնականացման երկրորդ փուլը սկսվեց Վրաստանի հզորացմամբ, 12-րդ դարի վերջին, 13-րդի սկզբին: Ձևավորվեց հայ-վրացական զինակցային դաշինք, որը գլխավորում էին Զաքարե և Իվանե Զաքարյան եղբայրները, ազատագրվեցին մեծ թվով տարածքներ, այդ թվում` Տայքը: Եկեղեցիները, անշուշտ, այնտեղ առաքելադավան էին: Ինչպես վկայում են մեր պատմագիրներ Կիրակոս Գանձակեցին և Վարդան Արևելցին, Իվանե Աթաբեկի քաղկեդոնականացում ընդունելուց հետո, մի շարք եկեղեցիներ, որ նախկինում առաքելական էին, դարձան քաղկեդոնական` թե՛ ներկայիս Հայաստանի տարածքում, թե՛ մեր երկրի պատմական սահմաններում:
Աշոտ Մանուչարյանը, ամփոփելով իր խոսքը, նշեց, որ վրացիները ոչ մի իրավասություն այդ եկեղեցիների նկատմամբ չունեն, դրանք եղել են հայկական եկեղեցիներ, մի մասը նախկինում առաքելադավանների, մյուս մասը հայ քաղկեդոնականների կողմից կառուցված: Այդ եկեղեցիների ժառանգորդները հայերն են:

«ԹՈՒՐՔԻԱՆ ՈՉ ՄԻ ՍԱՆՏԻՄԵՏՐ ՉԻ ՀԵՌԱՑԵԼ ԻՐ ՊԱՆԹՈՒՐՔԻՍՏԱԿԱՆ ՈՒ ՀԱՅԱՋԻՆՋ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆԻՑ»

Արձակագիր Վահան Տեր-Ղազարյանը հավելեց, որ Տայքը գտնվում է Պարխարի լեռների հյուսիս-արևելյան հատվածում, Ճորոխ գետի ավազանում, ներկայումս սահմանակից է Բաթումի մարզին, այսինքն` պատմական Եկերքին: Վրացիները տարածքը Կղարջքի հետ միասին կոչում են Տաո-Կլարջեթի: Ընդհուպ մինչև Նիկողայոս Մառի շրջանը հաստատված էր տարածքի հայկական և հայաբնակ լինելը, չնայած հայերի մի մասի ծաթեր` քաղկեդոնական լինելուն: Որքան էլ զարմանալի է, Հայաստանի ծայրագավառը, որի միջոցով մենք առնչվում էինք Սև ծովի հետ, Վանի թագավորության ժամանակից եղել է Հայկական լեռնաշխարհի ու Հայաստանի կազմի մեջ, Քսենոփոնի շրջանում` մ.թ.ա. 4-րդ դարում, Երվանդունյաց Հայաստանի շրջանում նույնպես եղել է Հայաստանի կազմում: Արտաշեսյան շրջանում այն ավելի է ամրապնդվում և շարունակվում է մինչև Զաքարյան իշխանության` Թամար թագուհու հայ-վրացական դաշինքի շրջանը: Այսինքն, Բագրատունյաց իշխանության ամբողջ շրջանում ևս Տայքը հայկական էր:
Խոսելով Տայքի առանձնահատկության մասին, արձակագիրը նշեց, որ Հայքի 14-րդ նահանգը ճարտարապետության տեսանկյունից գրեթե ճշտիվ կրկնում է Արարատյան դաշտի ճարտարապետությունը: Առանձին տարբերություններ չկան: Վահան Տեր-Ղազարյանը Տիրան Մարությանի «Խորագույն Հայք» աշխատության հրատարակիչներից է և նշեց, որ ժամանակին գիրքը մեծ արձագանք չունեցավ, չնայած հայ կերպարվեստի երկրորդ սիմպոզիումում հայ-վրացական վիճաբանություններ եղան Տայքի պատկանելության մասին. «Գեորգի Մերչուլից սկսած (10-րդ դար) մինչև Մառ, Թաղիաշվիլի (20-րդ դար) վկայել են, որ Տայքում ժողովուրդը հայախոս էր, պարզապես որոշ եկեղեցիներում պարտադրաբար վրացերեն կամ հունարեն էին կատարվում արարողությունները: Հետագայում հուշարձանների պատերին ներկով գրվել են վրացերեն արձանագրություններ: Շինությունների պատերից հայկական վիմափոր արձանագրությունների մի մասը եղծվել է կամ ոչնչացվել: Որևէ խոսակցություն դրանց վրացական լինելու մասին, սակայն, չի կարող լինել, որովհետև, կրկնում եմ, բոլոր հուշարձանները ճշտիվ կրկնում են Արարատյան դաշտի, այսինքն` Այրարատ արքայական հիմնական նահանգի հուշարձանները»: Նշենք, որ Տայքը սահմանակից է Այրարատ նահանգին: Տիրան Մարությանը իր «Խորագույն Հայք» աշխատությունում գրում է. «Էջմիածինը նախորդել է Իշխանին, Իշխանը` Զվարթնոցին, Զվարթնոցը` Բանակին: Մյուս կողմից` Դվինը նախորդել է Թալինին, Թալինը` Օշկին: Ճարտարապետության զարգացման թելը անխզելի գնում ու երկրի տարբեր մասերը հաջորդաբար միահյուսում է մի ընդհանուր ընթացքի մեջ` կենտրոն ունենալով Մեծ Հայքի կենտրոնական նահանգները»:
Հուշարձանների պատկանելությունից զատ, խնդիրն ունի նաև քաղաքական շեշտադրում: Գրողի համոզմամբ` Թուրքիան հարցն իրեն բնորոշ ձևով քաղաքականացնում է, փորձելով առաջացնել հայ-վրացական լարվածություն. «Սա այն ֆոնի վրա, որ ներկայումս Քեսաբում տեղի են ունենում գենոցիդային ակցիաներ: Այսինքն, Թուրքիան ոչ մի սանտիմետր չի հեռացել իր պանթուրքիստական և հայաջինջ քաղաքականությունից: Նման մոտեցումը Տայքի հուշարձանների նկատմամբ մենք համարում ենք գենոցիդային ակցիայի բաղկացուցիչ մաս»:


ԺԱՄԱՆԱԿԱԿԻՑ ՀԵՏԱԶՈՏՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ ՏԱՅՔՈՒՄ


Ժասմեն Ասրյանի համոզմամբ` խնդիրը պետք է լուծել` շեշտը դնելով միջազգային կոնվենցիաների և պայմանագրերի վրա. «Մենք առաջարկել ենք ստեղծել ՀՀ կառավարությանը կից գիտական-քաղաքական ժամանակավոր հանձնաժողով, կազմված իրավաբաններից, պատմաբաններից, ճարտարապետներից, դիվանագետներից և այլ մասնագետներից»: Հանձնաժողովն իր ձեռքը կվերցնի խնդրի լուծման բոլոր գործընթացները: Առաջարկվել է նաև վերականգնել պատմական հուշարձանների պահպանության պետական կոմիտեն, որի բացակայությունն է գուցե նպաստել, որ մեր հուշարձանների հետ կատարվի այն, ինչ այսօր կատարվում է Թուրքիայում և այլ երկրներում: Ժասմեն Ասրյանը նշեց նաև, որ վրացի 80 մասնագետներից կազմված խումբն ուսումնասիրել է Տայքի հուշարձանները որպես վրացական մշակութային ժառանգություն, իսկ մեր կողմից նման քայլ երբևէ չի արվել:
Աշոտ Մանուչարյանը առաջարկեց Տիրան Մարությանի` Տայքի ճարտարապետությանը նվիրված գիրքը թարգմանել անգլերեն, վրացերեն, թուրքերեն, ռուսերեն ու համաշխարհային ճանաչում տալ: Վահան Տեր-Ղազարյանը հավելեց, որ հարկ է ստեղծել հանձնաժողով, որը կկարողանա ժամանակակից հետազոտություններ անցկացնել: Քանի որ գրքում ներկայացված են ամենախոշոր համալիրները (երբ այն հրատարակվեց, հնարավորություն չկար ուսումնասիրելու), մինչդեռ հայտնի հուշարձանների թիվն անցնում է 300-ից: ժասմեն Ասրյանն առաջարկեց միջազգային գիտաժողով հրավիրել թեմայի շրջանակում, և պարտադիր ապահովել համապատասխան բոլոր միջազգգային կազմակերպությունների, ինչպես նաև Եկեղեցիների համաշխարհային խորհրդի մասնակցությունը:

«ԹՈՒՐՔԻԱՅԻՆ ՁԵՌՆՏՈՒ Է ԽՆԴԻՐԸ ՏԵՂԱՓՈԽԵԼ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆ, ԳՈՒՑԵ ՆՈՒՅՆԻՍԿ` ՌԱԶՄԱԿԱՆ ՀԱՐԹՈՒԹՅՈՒՆ»


Թուրքիայի «շռայլ» քայլը` Տայքի հուշարձանների հետ կապված, հավանաբար ոչ հեռավոր աղերսներ ունի Ցեղասպանության մոտեցող 100-ամյակի հետ: Վահան Տեր-Ղազարյանի կարծիքով` պետք է պատրաստ լինել ավելի սուր խնդիրների, սրանք դեռ ծաղիկներն են. «Մամուլի նշանակությունը առաջնային է այս հարցում` բարձրաձայնելու, միջազգայնացնելու, անընդհատ միկրոսկոպի տակ պահելու համար: Մինչև եկող տարվա այս ժամանակահատվածը մենք պետք է բեկանենք շանթերն ու դիմակայենք ամեն տեսակի պրովոկացիաների ու շանտաժների»: Գրողը նկատեց, որ Թուրքիային ձեռնտու է խնդիրը տեղափոխել քաղաքական հարթություն, գուցե նույնիսկ` ռազմական: Մենք այն գիտական հարթությունում պետք է պահենք: Պետք է ռուսական, իտալական հայագիտական դպրոցի ներկայացուցիչների, հայկական ճարտարապետությանը քաջատեղյակ մասնագետների մասնակցությամբ գիտաժողով կազմակերպել, հրավիրել նաև վրաց մասնագետներին: Աշոտ Մանուչարյանն իր հերթին ընդգծեց, որ հուշարձաններն օտարելով` Թուրքիան նպատակ ունի տարածքը զրկելու հայկականությունից, որպեսզի հայ ժողովուրդը հետագայում պահանջներ չներկայացնի այդ տարածքների, մասնավորապես` Տայքի հարցում: Նրա կարծիքով` միջազգային կազմակերպությունների միջոցով պետք է ճնշում գործադրել երկու կողմերի վրա: Նկատեց նաև, որ առանձին անհատներն ու մասնագետներն ի զորու չեն պայքարելու, դա պետք է արվի պետականորեն:

«ԻՆՉ-ՈՐ ԴՐՍՈՒՄ Է, ԱՆԴԱՌՆԱԼԻ ԿՈՐՈՒՍՏ Է»


Մենք ինքներս շատ հաճախ անխնա ենք վարվում հենց մեր տարածքում գտնվող պատմական արժեքների նկատմամբ: Ինչպե՞ս ենք, ուրեմն, պայքարելու դրսի աշխարհի դեմ: Այս հարցը ևս մտահոգում է մասնագետներին, այնուամենայնիվ, ինչպես նկատեց Աշոտ Մանուչարյանը, առանձին դեպքեր եղել են, բայց նաև վերանորոգվում են հուշարձանները, պահպանվում, մաքրման, ամրակայման աշխատանքներ են տարվում: «Հետո սա մերն է, ինչ-որ ժամանակ հետո կփոխվի վերաբերմունքը, իսկ ինչը դրսում է, անդառնալի կորուստ է»,- եզրահանգեց պատմաբանը:


Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1903

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ